|
Oblivionin portit täyttävät maailman. |
Ehkä
ankarin pettymykseni on ollut The Elder Scrolls: Oblivion. Tältä
odotin paljon ja luin arvosteluitakin etukäteen. Kaverit olivat
jälleen kehuneet ja olinhan
rakastunut Morrowindiin vuosia aikaisemmin, joten mitä muuta sitä
voi odottaa kuin hyvää peliä.
Aikaa tutustumiseenkin oli, sillä odotin GOTY-version julkaisua
ennen pelin hankintaa, mutta silti se pääsi yllättämään. Alkuun
olin häikäisynyt maailman
kauneudesta ja kuljeskelin ympäriinsä vailla selkeää päämäärää.
Näin olin tehnyt myös Morrowindissa ja niin sitä mielestäni
kuului pelata. Jossain vaiheessa sitä kuitenkin haluaa tutustua myös
juoneen ja tehdä tehtäviä. Tässä vaiheessa se paljon puhuttu
skaalautuva tekoäly ja maailma pilaa koko pelin. Skaalaus pitää
huolen siitä että kaikki vastaan tulevat viholliset ja aseet sekä
varusteet ovat suhteessa pelaajan tasoon. Eli heti alussa ei voi
löytää sitä parasta miekkaa, mikä tekee muka vapaasta pelistä
kovinkin rajoittuneen. Skaalaus päti tosiaan myös vihollisiin ja
saman suden kanssa sai taistella henkihieverissä riippumatta
siitä, oliko aloittelija vai jo hieman kokeneempi konkari. Joku
kertoi minulle, että pelaan väärin ja olin rakentanut hahmoni
väärin. Noh, tässähän mennään metsään jo siinä, että peliä
voi pelata väärin. Eihän siinä ole mitään järkeä, että pelin
väitetään antavan mahdollisuudet pelata vapaasti miten haluaa,
mutta voit kuitenkin sössiä koko homman tekemällä hahmosi väärin.
Miinuksista huolimatta annoin pelille useamman mahdollisuuden ja
parhaimmillaan se olikin mukavaa pelattavaa. Sen vääjäämätön
kohtalo oli kuitenkin poistua pelihyllystäni. Päätös syntyi kun
suoritin erästä pääjuonen tehtävää. Siinä apuna oli myös
tekoälyn ohjastamia sotureita. Taistelun rauhoituttua oli
hiljaisempi hetki ennen portin avaamista ja uuden taistelun
alkamista. Päätin käydä täydentämässä aseitani sekä
juomavarastoani ennen tehtävän jatkamista. Matkalla kuitenkin tuli
jälleen kerran kaikkea muuta kiinnostavaa ja tasoni nousi monta
pykälää ennen kuin palasin tehtävän pariin. Oletin tietysti,
että kun olin pelannut jo osan tehtävästä niin alkupään
viholliset olisivat jo poissa tieltä. Väärin. Ne olivat syntyneet
uudelleen ja tietysti niiden tasot olivat myös skaalautuneet minun
tasojeni mukaan. Kaiken huipuksi omat apulaiseni eivät syntyneetkään
uudelleen, vaan pelkästään ne viholliset. Selvisin jotenkin siitä
ensimmäisestä osiosta ennen portin avaamista, mutta kun sen portin
avasi ja tuli uusi taistelu niin mahdollisuuteni olivat olemattomat.
Peli-iloni oli raiskattu ja poljettu roskikseen enkä palannut enää
Oblivionin pariin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti